A hátfájásról

Stressz, táplálkozás és hátfájás

Ez az írás Michele BorboaAz igazság a hátfájásról című cikke alapján készült.

(Ezt a cikket mintegy véletlenül találtam az interneten. Úgy döntöttem, hogy lefordítom, mert azt a holisztikus szemléletet tükrözi, amit én is vallok – és tapasztalok a kezelések során. A fordítás végül meglehetősen szabad fordítássá vált, mert egy két helyen bővítettem a mondatokon, ahol ez a téma megértését szerintem segíti.)

hátfájásHátunk egészségének mértéke egész testünk egészségét jellemezheti. Legalábbis Dr. Todd Sinett, a „The Truth About Back Pain (Az igazság a hátfájásról)” szerzője így gondolja. Ő krónikus hátfájás esetén testsúlycsökkentést, átgondolt diétát, tudatos, rendszeres mozgást, és a stressz csökkentését javasolja, nem csak a hátunk, de egész testünk és szellemünk egészségének javítására.

A hátfájás a cikkíró szerint az amerikai lakosság 85 százalékát érinti, és szerintem nem járunk messze ettől a számtól Magyarországon sem. Ha az Ön háta is fáj, hasznosak lehetnek a következő információk, segítve abban, hogy nemcsak hátának egészsége javuljon, de letegyen néhány rossz szokást, amik megakadályozzák, hogy elérje célját: Testi és lelki egészségének javítását, és egy egészséges életmód kialakítását.

A testsúly csökkentése, a táplálkozási szokások megváltoztatása, vagy a stressz csökkentése nem látszanak átlagos módszernek a hátfájás kínjainak megoldására. Mégis, Dr. Sinett holisztikus megoldási javaslatai sikeresen működnek. Ő azt mondja: „A hátfájás majdnem mindig több okra vezethető vissza,  és ha nem ezek összességével foglalkozunk, akkor inkább csak menedzseljük a problémát, nem kezeljük azt.”

A hátfájás három fő oka

  1. Szerkezeti problémák: Sérülések, egyensúly hiány – amelyek az ízületeket és izmokat érintik.
  2. Tápanyag hiány vagy többlet: Nem megfelelő táplálkozási szokások, átgondolatlan diéták, fogyókúrák, hormonális problémák.
  3. Érzelmi problémák: Negatív, elfojtott érzelmek, stressz, reménytelenség, agresszió.

Dr. Sinett szerint ez a három tényező dinamikusan egészíti ki egymást, és ha az egyik oldal felborul, ez érinti a másik kettőt is. Kezelései során ezért mindhárom tényezőt figyelembe veszi.

Példaként praxisából egy reklámcég egyik középvezetőjét hozza fel, aki szervezetét teljesen alárendelte irodai munkájának. Ennek eredményeképpen az elmúlt néhány évben felszedett néhány kilót, keveset mozgott, a hét legtöbb napján túlterheltnek érezte magát a munkahelyi stressz miatt – és kifejlesztett magának egy krónikus hátfájást.

Ahogy elmondta: „Reggel fájó háttal keltem fel, az egész napomon így vonszoltam végig magam, és hátfájással feküdtem le.” Rendszeresen masszázsra járt, fájdalomcsillapítókat szedett, és megpróbált nyújtásokat, jógagyakorlatokat végezni, de ezek csak ideig-óráig segítettek.

Ez az eset jó példa arra, ahogy a több tényező együttes hatása súlyosbítja a problémát. A túlsúlyos emberek gerincére nagyobb nyomás nehezedik, ez egy szerkezeti tényező. De ha a példánkban szereplő hölgy megfelelően táplálkozott volna, többet mozgott volna, és leadott volna pár kilót, még mindig esélye lett volna a hátfájásra. Nem beszéltünk még ugyanis a munkahelyi stresszről.

A folyamatos feszültség hatására ugyanis megemelkedik a stressz hormon szint (kortizol), és ez gyulladásokhoz vezethet a hát szöveteiben. Ráadásul a stressz hatására kívánni kezdjük az édességet, alacsony vitamintartalmú, magas szénhidráttartalmú, koffeintartalmú ételekkel „gyógykezeljük” magunkat, ami további súlygyarapodáshoz vezethet.

Ez egy öngerjesztő folyamat, vagy dugóhúzó, amely minket lehúzva meghiúsítja vágyainkat az egészséges életmódra.

Ez a példa nem egyedi. Hasonló a helyzet a dohányosoknál. Sinett magyarázata szerint, a dohányzás szerkezeti problémát okoz a hátban, dehidrálva a gerinc csigolyák között található porckorongokat, súlyos fájdalmat okozva ezzel. Emellett persze sok dohányos követ kevésbé helyes életstílust, beleértve a túlzott kávéfogyasztást, és a kevés mozgást.

A fenti életmódot megváltoztatva, a nem megfelelő szokásokat elhagyva nemcsak hátunk egészsége fog javulni, hanem egész testünk egészségesebb, és lelkünk is vidámabb lesz.

A hátfájás kezelése

Dr. Sinett tapasztalatai szerint a hármas ok-okozati rendszerfelfogásnak nagy előnye, hogy a probléma egyik részén dolgozunk a hármas egy másik tagjának figyelembevételével, és így többszörös eredményt érhetünk el. Ezt a megközelítést alkalmazva a tüneteket egy másik oldalról kezelhetjük, mintegy a hátsó ajtón közelítve. Más szóval, nem mindig azt kell kezelni, ami fáj.

Ha valakinek érzelmi okokból vagy stressz miatt fáj a háta, a hátsó ajtó ezek megoldását jelenti, akár anélkül, hogy hozzányúlnánk a hátához. Például a nyújtást végző gyakorlatok bizonyítottan oldják a feszültséget. Így ha esetleg a gyakorlatok nem is tűnnek megoldásnak, mégis lehetséges, hogy bejutnak a hátsó ajtón.

Az eredmények, miként a lefelé húzó örvény esetében is, a megoldásban is ciklikusan együtt járnak: Ahogy a feszültséget csökkentjük, a hátfájás oldódik, javul a hangulatunk, és kevésbé fogjuk kívánni a kávét vagy az édességet. Ugyanezért, ha valakinek kihívást jelent a táplálkozásának a megváltoztatása, lehet, hogy először érdemesebb a szerkezet változtatására (pl. mozgás) és a stressz csökkentésére helyezni a hangsúlyt. Így cselekedve a test magától is változtatni fog az igényein – kevesebb édességet követelve – mert egyensúlyi helyzete javulni fog.

Még egyszer: A hátsó ajtón közelítés felfogásának nagy előnye, hogy a hátfájás egyik okát befolyásolva, a másik kettő is javulni kezd.

Lehetőségek a hátfájás csökkentésére

  1. Tartsuk a stressz szintjét ellenőrzésünk alatt. Ez azt jelenti, hogy tartsuk meg az egyensúlyt a munka, a család, és személyes igényeink között. Ahogy Sinett mondja: „Az idők folyamán megtanultam, hogy ez az a terület, amit az emberek leginkább elhanyagolnak. Megtalálni a legjobb módszert a feszültség kezelésére – ami minden embernél más és más – a legegészségesebb dolog, amit magunkért tehetünk. Tovább menve, ha nem törődünk saját magunkkal, életünk más területei is megsínylik majd.”
  2. Gondoljuk át táplálkozásunkat, és csökkentsük a bevitt mennyiségeket. Együnk változatosan, egészséges ételeket, kerüljük a feldolgozott, előre elkészített ételeket, és amikor lehet, a természeteset válasszuk. Sinett ezt így éli meg: „Én is élvezek egy nagy tál fagylaltot, desszertet, vagy chipset, de célom az, hogy önmérsékletet tanúsítsak. Tapasztalni fogják, hogy a testet megtöltve egészséges táplálékkal kevés hely marad majd a kevésbé egészségeseknek.” A túlevés, különösen egészségtelen ételekkel, vércukor ingadozást, emésztési problémákat és túlterhelést okoz.  Az ingadozó vércukorszint pedig ingadozó hangulatot teremt, ami feszültséget és gyulladásokat hoz létre a szervezetben. Az emésztési problémák és gyulladások gyomoridegességet, izomgörcsöket, testi tüneteket és hátfájást okoznak. Az egészséges, kiegyenlített táplálkozás gyulladáscsökkentő hatású a szervezet számára.
  3. Viseljünk gondot testünk fizikai szerkezetére, ízületeink és izmaink épségére. Szükség esetén kezeltessük magunkat szakemberrel. Menjünk el masszázsra, de legfőképpen végezzünk nyújtásokat, és mozogjunk rendszeresen. Menjünk el naponta gyalogolni, jógázzunk, mindkettő javítani fogja közérzetünket, frissességünket, erősíti hátunkat, és segít elkerülni a hátfájást.  Léteznek természetesen speciális tornagyakorlatok, amelyek segítenek elkerülni a túlfeszültségeket és sérüléseket.

Dr. Sinett így zárja: „Ha fáj a háta, fogadja el ezt a fájdalmat, és találja ki, mit üzen a fájdalommal a teste. Lehet, hogy nem fog tetszeni ez az üzenet, de biztos lehet benne, hogy ha foglalkozik egészségének lelki, tápanyag-ellátási és fizikai-szerkezeti oldalával, nem csak a háta fogja jobban érezni magát! ”

Forrás: http://www.sheknows.com/health-and-wellness/articles/803599/the-truth-about-back-pain

Utószóként azt szeretném leírni, hogy miért szerettem ennyire bele a Bowen módszerbe:

Mert amit fentebb olvashattunk az ember holisztikus felfogásáról, azt a Bowen technika magában rejti. Mert miközben a tüneteket a Bowen mozdulatokkal kezelem, közben nemcsak az izmok és a test lazul, hanem ezek visszahatása a lelket is oldja, csökkentve ezzel a stressz okozta feszültségeket is, illetve belső szerveink is frissebben dolgoznak, így az emésztés és a test anyagcseréje is jobban működik. Így a fenti három tényezőből kettőt befolyásolni, javítani lehetséges: A szerkezeti és a feszültség keltette hatásokat.

Kedves Olvasó! Az azonban, hogy mivel táplálod a testedet (és a szellemedet) a Te felelősséged!

Kategória: Cikkek Címke: , , ,